Žiak s postihnutím sluchu na ZŠ a SŠ

Charakteristika postihnutia:

  • sluchový postih- postihnutie sluchu / SP/,
  • absencia sluchového vnemu / reč, okolité zvuky/,
  • nesprávne, resp. zvláštne posadený hlas,
  • nesprávna výslovnosť niektorých hlások,
  • nutnosť odzerania,
  • narušená komunikačná schopnosť s okolím,
  • gestikulácia pri orálnej reči,
  • využívanie krátkych viet na komunikáciu,
  • ukazovanie prstom a tykanie nie je nevhodná forma správania,
  • rýchla unaviteľnosť,
  • SP neznáša hlučné prostredie.
  • Vplyv SP na vzdelávací proces:

  • pomalšie psychomotorické tempo,
  • neporozumenie písomným a slovným zadaniam,
  • čítanie bez porozumenia,
  • znížený prísun informácií sluchom,
  • častá zámena hlások, ktoré sa nedajú odzrieť,
  • výrazne sťažená schopnosť verbalizovať myšlienky vlastnými slovami,
  • výrazne znížená schopnosť až neschopnosť zapisovať diktované poznámky,
  • sťažená schopnosť zvládať nárazové opakovania,
  • potreba neustále si overovať správnosť riešenia,
  • častý výskyt agramatického resp. zvláštneho vyjadrovania,
  • neschopnosť odzerať v cudzom jazyku, konverzovať.
  • Rozdelenie – druhy postihnutia sluchu:

  • klasifikácia sluchových postihnutí,
  • typy sluchových postihnutí,
  • klasifikácia stupňov SP,
  • načúvací aparát, kochleárny implantát,
  • rečový tréner, schola, indukčná slučka,
  • SP nemá vplyv na rozumový výkon.

Integrácia- začlenenie a odporúčania do školy:

  • budovanie pevného očného kontaktu so žiakom,
  • postupné budovanie slovnej zásoby, slovné hračky,
  • nutnosť zvládať abecedu náhradným spôsobom,
  • bezpečné osvojenie analýzy a syntézy slov, prstová abeceda,
  • vylúčenie počúvania zo záznamu,
  • redukcia povinného čítania, resp. náhradná forma,
  • kompenzačné pomôcky,
  • umiestnenie žiaka v triede, otáčacia stolička, osvetlenie,
  • výhoda sprístupnenia poznámok pred vysvetľovaním nového učiva,
  • komunikácia so žiakom vždy tvárou v tvár,
  • jasné, pokojné a zreteľné vyjadrovanie,
  • Reedukácia, logopédia a komunikačné zručnosti / KZ/,
  • potreba tejto starostlivosti až do dospelosti,
  • správne posadenie hlasu,
  • správne vyvodenie izolovaných hlások,
  • rozširovanie slovnej zásoby od krátkych frekventovaných slov ku dlhým a menej, frekventovaným
  • naučiť žiaka učiť sa,
  • vyžadovať vždy správnu výslovnosť s gramatickým vyjadrovaním a artikuláciou,
  • zaradiť do rozvrhu komunikačné zručnosti,
  • možnosť vpustenia hudobnej výchovy,
  • zabezpečiť logopedickú starostlivosť na škole.

Rizikové faktory:

ku každému dieťaťu je potrebné pristupovať individuálne podľa druhu a stupňa postihnutia, resp. pridružených ochorení, nie je to možné globalizovať.