Žiak s postihnutím sluchu na ZŠ a SŠ
Charakteristika postihnutia:
- sluchový postih- postihnutie sluchu / SP/,
- absencia sluchového vnemu / reč, okolité zvuky/,
- nesprávne, resp. zvláštne posadený hlas,
- nesprávna výslovnosť niektorých hlások,
- nutnosť odzerania,
- narušená komunikačná schopnosť s okolím,
- gestikulácia pri orálnej reči,
- využívanie krátkych viet na komunikáciu,
- ukazovanie prstom a tykanie nie je nevhodná forma správania,
- rýchla unaviteľnosť,
- SP neznáša hlučné prostredie.
-
Vplyv SP na vzdelávací proces:
- pomalšie psychomotorické tempo,
- neporozumenie písomným a slovným zadaniam,
- čítanie bez porozumenia,
- znížený prísun informácií sluchom,
- častá zámena hlások, ktoré sa nedajú odzrieť,
- výrazne sťažená schopnosť verbalizovať myšlienky vlastnými slovami,
- výrazne znížená schopnosť až neschopnosť zapisovať diktované poznámky,
- sťažená schopnosť zvládať nárazové opakovania,
- potreba neustále si overovať správnosť riešenia,
- častý výskyt agramatického resp. zvláštneho vyjadrovania,
- neschopnosť odzerať v cudzom jazyku, konverzovať.
-
Rozdelenie – druhy postihnutia sluchu:
- klasifikácia sluchových postihnutí,
- typy sluchových postihnutí,
- klasifikácia stupňov SP,
- načúvací aparát, kochleárny implantát,
- rečový tréner, schola, indukčná slučka,
- SP nemá vplyv na rozumový výkon.
Integrácia- začlenenie a odporúčania do školy:
- budovanie pevného očného kontaktu so žiakom,
- postupné budovanie slovnej zásoby, slovné hračky,
- nutnosť zvládať abecedu náhradným spôsobom,
- bezpečné osvojenie analýzy a syntézy slov, prstová abeceda,
- vylúčenie počúvania zo záznamu,
- redukcia povinného čítania, resp. náhradná forma,
- kompenzačné pomôcky,
- umiestnenie žiaka v triede, otáčacia stolička, osvetlenie,
- výhoda sprístupnenia poznámok pred vysvetľovaním nového učiva,
- komunikácia so žiakom vždy tvárou v tvár,
- jasné, pokojné a zreteľné vyjadrovanie,
- Reedukácia, logopédia a komunikačné zručnosti / KZ/,
- potreba tejto starostlivosti až do dospelosti,
- správne posadenie hlasu,
- správne vyvodenie izolovaných hlások,
- rozširovanie slovnej zásoby od krátkych frekventovaných slov ku dlhým a menej, frekventovaným
- naučiť žiaka učiť sa,
- vyžadovať vždy správnu výslovnosť s gramatickým vyjadrovaním a artikuláciou,
- zaradiť do rozvrhu komunikačné zručnosti,
- možnosť vpustenia hudobnej výchovy,
- zabezpečiť logopedickú starostlivosť na škole.
Rizikové faktory:
ku každému dieťaťu je potrebné pristupovať individuálne podľa druhu a stupňa postihnutia, resp. pridružených ochorení, nie je to možné globalizovať.